روز چهارشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۲، آیین کلنگ‌زنی نیروگاه خورشیدی پویا در استان کرمانشاه با حضور مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و مقامات کشوری و استانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، این نخستین پروژه نیروگاهی است که عملیات اجرایی آن با راهبری ایمیدرو و محوریت «ومعادن» در منطقه کمتر توسعه‌ یافته کرمانشاه آغاز می‌شود.

محمدرضا موثقی‌نیا، معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو در مراسم کلنگ‌زنی نیروگاه پویای کرمانشاه، ضمن قدردانی از پیگیری و تلاش مسئولان استان برای به ثمر نشستن این پروژه، طی سخنانی بر عزم جدی دولت برای محرومیت‌زدایی از مناطق کمتر توسعه‌ یافته تاکید کرد و افزود: استان کرمانشاه بیش از ۱۰ هزار شهید والامقام را تقدیم انقلاب کرده و این امر مسئولیت ما در قبال این منطقه شهیدپرور را سنگین‌تر می‌کند؛ از این رو امیدواریم بتوانیم با انجام وظایف خود، گامی هرچند کوچک در مسیر توسعه این استان و رفاه مردم شهیدپرور این منطقه برداریم.

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نیز در این مراسم در خصوص اهمیت اجرای پروژه‌های نیروگاهی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان انرژی مورد نیاز در سطح جهان ۳۰ درصد از نفت، ۲۱ درصد از برق و بقیه از سایر منابع تامین می‌شود. بر اساس برنامه مدون جهانی در سال ۲۰۵۰، باید تامین انرژی از نفت به کمتر از ۴ درصد کاهش یافته و در بخش برق نیز به ۵۱ درصد افزایش یابد.

وی افزود: با توجه به تغییر جایگاه برق طی ۳۰ سال آینده در تامین انرژی، لازم است قدم‌های اساسی در توسعه نیروگاه‌ها خصوصا در حوزه انرژی‌های پاک برداریم.

مدیرعامل «ومعادن» مطرح کرد: بخشی از سرمایه‌گذاری‌های ما در این استان در قالب احداث نیروگاه خورشیدی است که امروز کلنگ‌زنی آن انجام می‌شود. بخش دیگر نیز در قالب احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در راستای رعایت کنوانسیون‌های بین‌المللی و توسعه انرژی پاک خواهد بود.

سعدمحمدی یادآور شد: در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با هماهنگی و مساعدت ایمیدرو در استان‌های مختلف کشور، بالغ بر سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در قالب ۶۱ پروژه در حال اجرا دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای به موقع این پروژه و سایر طرح‌های مشابه در استان کرمانشاه، گام موثری برای توسعه زیرساخت‌ها و زمینه‌سازی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه برداشته شود.

محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه نیز در مراسم افتتاحیه نیروگاه خورشیدی پویای کرمانشاه، ضمن تشکر و قدردانی از تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران اجرای این طرح، گفت: به لطف خدا روز به روز شاهد هستیم تهدیدهایی که در گذشته به علل مختلف سال‌ها در مسیر توسعه استان کرمانشاه قرار داشت، تبدیل به فرصت می‌شود.

وی تاکید کرد: استفاده از این ظرفیت‌ها، مستلزم عزم جمعی هم در عرصه داخلی استان و هم در عرصه ملی است.

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در این مراسم طی سخنانی حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صنعتی بزرگ در استان را یک فرصت مناسب برای منطقه ارزیابی کرد و ادامه داد: با اجرای طرح‌های متعددی که در پی توافق با وزارت صمت اجرا می‌شود و توجه ویژه‌ای که وزیر صمت و سایر مسئولان برای تسریع در اجرای توافقات داشته‌اند، گام بزرگی در مسیر توسعه، اشتغالزایی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های منطقه برداشته خواهد شد.
منبع: فلزات انلاین