اول خرداد ماه سال جاری مصادف با روز بهره وری انرژی با حضور وزیر نیرو، رئیس سازمان ساتبا، مدیر عامل بورس انرژی ایران و تعدادی از مقامات دولتی، آئین رونمایی از «تابلوی برق سبز در بورس انرژی» در سالن همایش‌های تالار بورس برگزار شد.

تابلوی برق سبز با هدف ایجاد بازار عرضه و تقاضای مستقیم، مردمی سازی اقتصاد تجدیدپذیر و ایجاد فضای رقابتی تبادل برق پایه گذاری شده است.

در این مراسم کمانی درباره مزایای ورود سرمایه‌گذاران به بورس انرژی، گفت: با ورود انرژی‌های تجدیدپذیر به بازار بورس، دخالت دولت برای قیمت‌گذاری از بین خواهد رفت و همچنین خریدار موظف است که طبق مقررات بورس، به موقع هزینه را به عرضه‌کننده برق پرداخت کند که در همین راستا مشکل‌ مطالبات سرمایه‌گذاران نیز برطرف خواهد شد. ایشان همچنین یادآورشد: صنایع به میزانی که برق خود را از تابلوی برق سبز خریداری کنند، در زمان پیک شامل محدودیت برق نخواهند شد.

تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر در بازار مشتقه تابلوی برق سبز با تایید ساتبا می‌توانند برق خود را عرضه کنند و همچنین مصرف‌کنندگان که شامل صنایع، ساختمان‌های دولتی و استخراج کنندگان رمزارزها هستند، می توانند از این پس نسبت به خرید برق عرضه شده در بورس انرژی اقدام نمایند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم با وجود ایجاد فضای جدید، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر سرعت بیشتری بگیرد و افراد جدیدی وارد عرصه سرمایه‌گذاری در این حوزه شوند.

معاون وزیر نیرو گفت: صنایع به میزانی که برق خود را از تابلوی برق سبز خریداری کنند، در زمان پیک شامل محدودیت برق نخواهند شد.

بر اساس ماده 16 – در راستای توسعه صنایع دانش بنیان مرتبط با انرژی های تجدیدپذیر و توسعه بازار برای این صنایع و تولید برق پاك در محل مصرف، صنایع با قدرت مصرف بیشتر از یك مگاوات موظفند معادل یك درصد (۱%) از برق مورد نیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاههای تجدیدپذیر تأمین نمایند و این میزان در پایان سال پنجم برنامه حداقل به پنج درصد (۵ %) برسد. در غیر این صورت وزارت نیرو موظف است درصد ذكر شده از برق مصرفی این صنایع را با تعرفه برق تجدیدپذیر محاسبه نموده و از صنایع اخذ نماید.

علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران به کمک این بازار برای جلوگیری از خاموشی‌ها در تابستان با راه‌اندازی تابلوی برق سبز اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار بر این است تا در مراحل بعد سایر نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌مرور در بورس انرژی پذیرش و امکان مبادلات آنها در این بازار فراهم شود.

وی افزود: در حال حاضر سهم آسیا و اقیانوسیه از بازار انرژی‌های تجدیدپذیر 35 درصد و ارزش بازار انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا 2 هزار میلیارد دلار تا سال 2030 خواهد شد.

به گفته مدیرعامل بورس انرژی؛ کشور عربستان 50 درصد، پاکستان 30 درصد و امارات عربی 75 درصد از انرژی خود را از حوزه تجدیدپذیر تامین می‌کند.

به گفته وی؛ معاملات برق سبز به شکل معاملات سلف ماهانه است.

درهمین راستا و در مرحله اول طرح 6 نیروگاه تجدیدپذیر که درسال 1401 به بهره برداری رسیده بودند مجوز فروش برق درتابلوی سبزبورس انرژی را اخذ نموده و نماد انها در روز افتتاحیه در تابلوی بورس نمایان گردید و مدیران عامل این شرکت ها پروانه بهره برداری خود را از دست وزیر نیرو دریافت نمودند.

شرکت تولیدوتوسعه پویا انرژی که مالک نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی پویا سمنان می‌باشد، باتوجه به در مدار قراردادن نیروگاه در تاریخ 11/11/1401 و تزریق انرژی پاک تولیدی به شبکه سراسری، پس از اخذ مجوزهای لازم از ساتبا و مدیریت شبکه برق ایران به عنوان یکی از شرکتهای پیشرو اقدام به عرضه و فروش برق تولیدی در تابلوی سبز بورس انرژی نموده است.

این شرکت در مرحله نخست عرضه، 1.488.000 کیلووات ساعت از انرژی تولیدی خود را جهت مصرف در تیرماه سال جاری در تابلوی سبز عرضه و به فروش رسانده است. و در مرحله دوم اقدام به سفارش­گذاری به همین میزان جهت عرضه در مرداد ماه نموده است.

بورس انرژی