عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه محمدرضا موثقی‌نیا، سرپرست هیئت عامل ایمیدرو؛ اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و مدیران و معاونین مجموعه «ومعادن» و پویاانرژی و نیز مسئولین استانی و شهرستانی صبح روز پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ از پروژه افزایش ظرفیت ۳۶۶ مگاواتی نیروگاه گازی و نیز نیروگاه خورشیدی ده مگاواتی شهید باکری سمنان بازدید کرد.

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، با اشاره به این که طرح افزایش ظرفیت ۳۶۶ مگاواتی نیروگاه گازی سمنان اولین پروژه از پروژه‌های چهل‌وهشتگانه پیشرانان پیشرفت ایران است که سنکرون شده، بیان کرد: این پروژه در کمتر از یک سال انجام شد و سنکرون واحد اول آن در حدود 5.5 ماه، از حیث سرعت رکوردشکنی بی‌سابقه‌ای را در این صنعت رقم زد. با این افزایش، ظرفیت اسمی نیروگاه گازی سمنان به ۷۳۲ مگاوات رسید.

سعدمحمدی افزود: هلدینگ «ومعادن» در راستای توسعه زیرساخت‌های صنعت و تامین انرژی مورد نیاز واحدهای تولیدی زیرمجموعه، این پروژه را با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی و با سرمایه‌گذاری 86 میلیون یورو، به سرانجام رساند.

وی بیان کرد: این پروژه‌ی آماده افتتاح که امروز مورد بازدید وزیر صمت قرار گرفت، به زودی در سفر رئیس جمهور به استان سمنان، به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها جهت تبدیل این نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی، اظهار داشت: برنامه آتی شرکت احداث دو واحد بخار 160 مگاواتی (جمعاً 320 مگاوات) با سرمایه‌گذاری تقریبی 280 میلیون یورو است که پس از بهره‌برداری، برق تولیدی این نیروگاه بالغ بر هزار مگاوات خواهد شد.

محمدزمان جلویان، مدیرعامل هلدینگ پویاانرژی، نیز با بیان اینکه یک نیروگاه گازی به طور متوسط در بازه زمانی ۱۴ تا ۱۸ ماهه به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: «تامین مالی» به موقع از سوی سهامدار عمده، یعنی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین دلیل سرعت اجرای این طرح دانست؛ همچنین آمادگی بستر و تجهیزات جانبی (BOP) و نیز تلاش شبانه‌روزی همکارانمان از دیگر دلایل آن است.

یادآور می‌شود که هشت پروژه از ۴۸ پروژه پیشران اقتصادی کشور، تحت راهبری و مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است. شرکت پویاانرژی که صد درصد سهام آن متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است، طی تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت صمت، نیرو و شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی برای افزایش ظرفیت ده هزار و ۵۰۰ مگاواتی برق منعقد شد، پروژه پیشران افزایش ظرفیت ۳۶۶ مگاواتی (دو مدول 183 مگاواتی) نیروگاه گازی سمنان را کلید زد و واحد اول این پروژه تنها پس از پنج ماه، یعنی 180 روز زودتر از موعد قرارداد، سنکرون شد و مجموعاً در کمتر از یک سال به اتمام رسید.

گفتنی است شرکت‌هایی که برق خود را از این نیروگاه خریداری کنند، با قطعی برق تابستانی مواجه نخواهند شد؛ چرا که نیروگاه‌های‌ ذیل تفاهمنامه مذکور دارای تضمین عدم قطع و معافیت از پرداخت حق ترانزیت برق هستند.