محمدزمان جلویان، مدیرعامل هلدینگ پویا انرژی درباره نیروگاه خورشیدی گفت: نیروگاه خورشیدی شرکت پویا انرژی به ظرفیت 10 مگاوات طی یک سال اجرا شده است و سرمایه‌گذاری بالغ بر 140 میلیارد تومان داشته است. این نیروگاه حدود 60 مگاوات در روز انرژی تولید می‌کند که مجموع آن در سال حدود 20 هزار مگاوات می‌شود.

جلویان با اشاره به مزیت‌های نیروگاه خورشیدی افزود: انرژی خورشیدی؛ انرژی پاک محسوب می‌شود، آلایندگی ندارد و موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت کشور می‌شود. معادل 5,500,000 لیتر صرفه‌جویی سوخت و جلوگیری از انتشار 10,500 تن co2 در سال از مزیت‌های نیروگاه خورشیدی است.

مدیرعامل هلدینگ پویا انرژی به شرح فعالیت نیروگاه سیکل ترکیبی پرداخت و عنوان کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی سمنان مشتمل بر چهار توربین گازی با راندمان حدود ۳۶ درصد و ظرفیت اسمی ۷۳۲ مگاوات ساعت است. نخستین واحد گاز بلوک اول نیروگاه در دی‌ماه ۱۳۸۹ و واحد دوم بلوک اول در بهمن‌ سال ۱۳۸۹ با شبکه سراسری سنکرون گردید.

وی ادامه داد: بلوک دوم توسعه نیروگاه سمنان مشتمل بر دو واحد گازی به ظرفیت هر واحد ۱۸۳ مگاوات ساعت است که طی قراردادی با شرکت مپنا از اسفند ماه سال 1400 شروع شده است و اولین واحد آن ظرف 5 ماه در مرداد ماه 1401 و واحد دوم در 8 فروردین 1402 در مدار قرار گرفته است. سرمایه‌گذاری آن به میزان 86 میلیون یورو است و راندمان اسمی این نیروگاه 36 درصد است که پس از تبدیل به واحد سیکل ترکیبی که جزیی از پروژه بعدی ما است، به 54 درصد خواهد رسید.

گفتنی است بلوک دوم گازی نیروگاه، با سرمایه‌گذاری شرکت «پویاانرژی» که از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است در قالب ۲ واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی و بهره‌گیری از توربین ژنراتور گازی کلاس E ارتقا یافته با ظرفیت کل 366 مگاوات و میزان سرمایه‌گذاری ۸۶ میلیون یورو می‌باشد. این پروژه پرچم‌دار پروژه‌های پیشران اقتصادی کشور است که ذیل تفاهم‌نامه وزارت صمت و وزارت نیرو برای تامین ۱۰ هزار مگاوات برق مورد نیاز کشور می‌باشد. اتمام این بلوک به خصوص اجرای واحد اول در مدت ۵ ماه، رکوردشکنی جهانی است. همچنین حدود 80 درصد تجهیزات به کار رفته در این نیروگاه ساخت داخل است و مجموع نیروی کار ۴ واحد نیروگاه ۱۰۵ نیروی متخصص است.

طی مراسمی روز پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ عباس علی‌آبادی وزیر صمت به همراه محمدرضا موثقی‌نیا سرپرست هیات عامل ایمیدرو، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، مدیران «ومعادن» و پویاانرژی از نیروگاه گازی و خورشیدی شهید باکری سمنان بازدید کرد. همچنین پروژه احداث دو واحد بخار در نیروگاه شهید باکری سمنان توسط وزیر صمت کلنگ‌زنی شد.

منبع: معدن نیوز